Konstruktören – Hur arbetar han?

När det handlar om att bygga segelbåtar har konstruktören en viktig roll. En av de mest populära segelbåtarna i Sverige är den som kallas för 707. Den är designad av två konstruktörer – bröderna Gösta och Gunnar Edwardsson. För att bli en framgångsrik konstruktör inom båtbygge gäller det att ha koll på vilka funktioner som bygget ska ha. Bröderna Edwardsson var experter redan innan de började rita upp sin berömda 707 eftersom de hade seglat länge både själva och tillsammans. Undrar du över hur konstruktören går till väga när han gör en båt?

Konstruktören ritar även inredningen

Konstruktören och kreativiteten

Som med alla andra byggen, oavsett om det gäller båtar, bilar eller andra motordrivna fordon, så gäller det att först och främst ha en idé. När konstruktören Gösta Edwardsson hade seglat i många år så kom han tillsammans med sin bror på att det skulle vara bra att ha en segelbåt som har en träbåts alla finesser men istället byggd av moderna material. På den tiden, närmare bestämt på 70-talet, var plast det lättaste materialet man kunde bygga av. Nu för tiden gör man lättviktsbåtar i aluminium som är ännu lättare.

När bröderna skulle börja bygga sin vision tog de hjälp av den vana konstruktören Harry Becker som har byggt många motorbåtar och även en och annan segelbåt. Becker höll till i Karlsborg men tog sig ned till Mölndal utanför Göteborg där bröderna hade sin lokal. Tillsammans tittade de på ritningarna och räknade ut varenda vinkel och vrå för att den nya båten skulle bli så snabb och lätt som möjligt. En lättviktig båt glider ovanpå vågorna istället för igenom, vilket var målet med 707.

Tävla med båten

I Sverige anordnas flera stora kappseglingar där två av de största är Öland Runt och Gotland Runt. Utmaningen är att ta sig runt öarna så snabbt som möjligt, med vind i seglen och utan att använda motorn. För konstruktören som bygger båten är just snabbheten nästan den viktigaste punkten. Man mäter farten på båtar i knop och målet för en 707 var från början att den skulle kunna nå upp till 20 knop. Vissa modeller har till och med mätt hela 25 knop.

För att nå en låg totalvikt på en båt behöver man göra vissa uppoffringar. En 707 är ingen båt att tillbringa många veckor i eller ens för att avnjuta större måltider. Inredningen i ruffen är nämligen sparsmakad för att inte tynga ned båten för mycket. Allt detta har konstruktören tänkt på, det är nämligen han som bestämmer varenda detalj. I just 707 har man gjort två kojplatser vilket är alldeles lagom vid ett lopp. Även fyra smala personer som inte är rädda för närkontakt kan få plats.

Utöver båttävlingar så är tävlingar inom motorsporter såsom rally, motocross och tractor pulling mycket populära i Sverige. Är du själv intresserad av att prova på en MC-sport? Sök på nätet och ta gärna kontakt med diverse föreningar som utövar den sport du är intresserad av.

Att bygga en båt

Om man ska ge sig i kast med utmaningen att bygga en båt gäller det först och främst att ha en idé och en vision att sträva efter. Konstruktören spelar en viktig roll, det är nämligen han som ser till att båten blir precis som den är tänkt. Två kända konstruktörer i Sverige är bröderna Gösta och Gunnar Edwardsson som byggde den klassiska segelbåten 707 på 70-talet. Den är idag en väldigt eftertraktad båt för sin snabbhet och för det föredömliga konstruktörsjobb som den är ett exempel på.